Бази даних

Реферативна база даних - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Автореферати дисертацій (1)Книжкові видання та компакт-диски (21)Журнали та продовжувані видання (15)
Пошуковий запит: (<.>A=Чепелєва Н$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 20
Представлено документи з 1 до 20

      
Категорія:    
1.

Панок В. Г. 
Основи практичної психології : Підруч. для студ. вузів / В. Г. Панок, Т. М. Титаренко, Н. В. Чепелєва, В. Рибалка, В. Маценко, З. Кісарчук, Л. Дзюбко, Т. Юрченко, Н. Гврітішвілі, О. Осадько, Л. Уманець, Г. Онищенко, Н. Мацнєва, О. Ставицька, Н. Пов'якель, Н. Плахотникова, Л. Терлецька, Л. Пінчукова, Л. Усачова. - К. : Либідь, 1999. - 533 c. - укp.

Розглядається спроба визначення та систематизації теоретично-методологічних засад нової для нашої країни науки - практичної психології. Висвітлюються теоретичні засади практичної психології, в тому числі акцентується увага на життєвій ситуації особистості, основних видах діяльності та функціях соціально-психологічної служби. Обгрунтовується практична психологія в системі освіти, де аналізуються основи організації психологічної служби в освітніх закладах, проблеми становлення особистості у навчально-виховному процесі, а також основні види діяльності шкільного психолога. Матеріал, грунтований на кращих надбаннях психологічної думки та досвіду, поданий таким чином, аби максимально забезбечити засвоєння специфіки роботи практикуючих психологів, проблем їхнього професійного та особистісного формування.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю94 я73

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА590082 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
2.

Актуальні проблеми сучасної української психології : До 60-річчя від дня народження академіка С.Д.Максименка / ред.: Н. В. Чепелєва. - К., 2002. - 350 с. - (Наук. зап. Ін-ту психології ім. Г.С.Костюка АПН України; Вип. 22). - укp.

Розкрито роль експериментально-генетичного (експериментально-модельного) методу стосовно проблем розвитку особистості в процесі навчання та виховання. Обгрунтовано необхідність застосування даного методу в проектуванні психологічних новоутворень відповідно до завдань педагогічної практики, розкрито високу евристичну цінність генетико-модельного методу для роз'язання актуальних проблем школи та вищих навчальних закладів. У контексті висвітлення наукового доробку С.Д.Максименка - відомого вченого в Україні та за її межами, а також його вкладу в процес розвитку психологічної науки, визначено найбільш характерні риси його особистості. Запропоновано систему інформаційного забезпечення психологічної науки та практики, охарактеризовано потенціал індивідуального буття людини, а також різні аспекти психологічної герменевтики.

Раскрыта роль экспериментально-генетического (экспериментально-модельного) метода относительно проблем развития личности в процессе обучения и воспитания. Обоснована необходимость использования данного метода в проектировании психологических новообразований относительно заданий педагогической практики, раскрыта высокая эвристическая ценность генетико-модельного метода для решения актуальных проблем школы и высших учебных заведений. В контексте освещения научного наследия С.Д.Максименка - известного в Украине и за рубежом ученого, а также его вклада в процесс развития психологической науки, определены наиболее характерные черты его личности. Предложена система информационного обеспечения психологической науки и практики, охарактеризован потенциал индивидуального бытия человека, а также различные аспекты психологической герменевтики.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю9я54(4Укр)2

Шифр НБУВ: Ж70582 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
3.

Психологічна герменевтика. Т. 2 / ред.: Н. В. Чепелєва. - К., 2001. - 127 с. - (Акт. пробл. психології; Т. 2). - укp.

Висвітлено актуальні проблеми психологічної герменевтики як напряму досліджень, що вивчає проблеми розуміння та інтерпретації реальності, у тому числі психічної реальності людини, її особистого досвіду. Розглянуто психологічні особливості буденного дискурсу. Проаналізовано психологічні параметри оцінки дискурсу інтерсуб'єктної взаємодії, а також основні підходи до проблеми розуміння тексту.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю935.131-232

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж71144 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
4.

Панок В. Г. 
Основи практичної психології : Підруч. для студ. вищ. навч. закл. / В. Г. Панок, Т. М. Титаренко, Н. В. Чепелєва, В. Рибалка, В. Маценко. - К. : Либідь, 2003. - 536 c. - укp.

Розглянуто теоретико-методологічні основи нового виду професійної діяльності - практичної психології. Висвітлено риси і властивості особистості, особливості її цілісної поведінки, типові проблеми й ситуації. Показано неповторність кожної особи, способи її поведінки за типових життєвих обставин, кризових та конфліктних ситуацій. Охарактеризовано декілька випадків з психокорекційної та психотерапевтичної практики, розкрито умови професійної діяльності та вимоги до особистості практикуючого психолога.

Рассмотрены теоретико-методологические основы нового вида профессиональной деятельности - практической психологии. Освещены черты и свойства личности, особенности её целостного поведения, типовые проблемы и ситуации. Показана неповторимость каждой личности, способы её поведения в типовых жизненных обстоятельствах, кризисных и конфликтных ситуациях. Приведены характеристики нескольких случаев из психокоррекционной и психотерапевтической практики, раскрыты условия профессиональной деятельности и требования к личности практикующего психолога.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю949.2 я73-1

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА639724 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
5.

Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології : Матеріали Міжнар. наук. конф., присвяч. 35-річчю наук. та пед. діяльн. акад. Сергія Дмитровича Максименка, 17 - 18 груд. 2001 р. Т. 2 / ред.: Н. В. Чепелєва; АПН України. Ін-т психології ім. Г.С.Костюка. - К. : Міленіум, 2002. - 312 c. - укp.

Висвітлено проблематику щодо чинників психічного розвитку дитини, становлення особистості як суб'єкта діяльності. Проаналізовано особливості психомоторики дітей із затримкою психічного розвитку, а також психолого-педагогічні особливості організації процесу засвоєння значення слова молодшими школярами. Розглянуто музику як засіб морально-етичного виховання школяра. Висвітлено проблеми особистісного розвитку старшокласників на заняттях з інформатики та обчислювальної техніки.

Освещены проблемы о факторах психического развития ребенка, становлении личности как субъекта деятельности. Проанализированы особенности психомоторики детей с задержкой психического развития, а также психолого-педагогические особенности организации процесса усвоения значения слова младшими школьниками. Рассмотрена музыка как средство морально-этического воспитания школьника. Освещены проблемы личностного развития старшеклассников на занятиях по информатике и вычислительной технике.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю92я431(0) + Ю984.0я431(0)

Шифр НБУВ: В346565/2 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
6.

Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології : Матеріали Міжнар. наук. конф., присвяч. 35-річчю наук. та пед. діяльн. акад. Сергія Дмитровича Максименка, 17 - 18 груд. 2001 р. Т. 4 / ред.: Н. В. Чепелєва; АПН України. Ін-т психології ім. Г.С.Костюка. - К. : Міленіум, 2002. - 456 c. - укp.

Висвітлено роль пошукової діяльності в професійній підготовці студентів. Розглянуто психологічні аспекти підготовки майбутніх учителів фізичної культури, а також соціально-психологічні проблеми професійного становлення особистості менеджера освіти, художників. Проаналізовано психологічні особливості переживання учнями молодших класів шкільного стресу.

Освещена роль поисковой деятельности в профессиональной подготовке студентов. Рассмотрены психологические аспекты подготовки будущих учителей физической культуры, а также социально-психологические проблемы профессионального становления личности менеджера образования, художников. Проанализированы психологические особенности переживания учениками младших классов школьного стресса.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю92я431(0) + Ю941.19я431(0)

Шифр НБУВ: В346565/4 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
7.

Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології : Матеріали Міжнар. наук. конф., присвяч. 35-річчю наук. та пед. діяльн. акад. Сергія Дмитровича Максименка, 17 - 18 груд. 2001 р. Т. 3 / ред.: Н. В. Чепелєва; АПН України. Ін-т психології ім. Г.С.Костюка. - К. : Міленіум, 2002. - 328 c. - укp.

З використанням засобів фізичної культури і спорту проаналізовано особливості підготовки підлітків з хворобою дауна до психосоціальної інтеграції в суспільство, а також особливості психологічного впливу на усвідомлення здорового способу життя в дошкільному віці. Розглянуто вплив сучасних соціокультурних умов життя на мотиви вступу юнаків і дівчат у шлюб. Визначено основні чинники підготовки керівників тренінгових груп.

С учетом средств физической культуры и спорта проанализированы особенности подготовки подростков с болезнью дауна к психосоциальной интеграции в общество, а также особенности психологического влияния на осознание здорового образа жизни в дошкольном возрасте. Рассмотрено влияние современных социокультурных условий жизни на мотивы вступления юношей и девушек в брак. Определены основные факторы подготовки руководителей тренинговых групп.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю92я431(0) + Ю984.0я431(0)

Шифр НБУВ: В346565/3 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
8.

Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології : Матеріали Міжнар. наук. конф., присвяч. 35-річчю наук. та пед. діяльн. акад. Сергія Дмитровича Максименка, 17 - 18 груд. 2001 р. Т. 1 / ред.: Н. В. Чепелєва; АПН України. Ін-т психології ім. Г.С.Костюка. - К. : Міленіум, 2002. - 412 c. - укp.

Висвітлено професійно-педагогічну діяльність М.Я.Грота (1852 - 1899 рр.) - видатного ученого в галузі філософії, психології, логіки, етики, естетики. Наведено загальну характеристику типових проблемних ситуацій професійної переорієнтації особистості. Висвітлено психологічні аспекти формування патріотизму у молоді України. Проаналізовано вплив спільної роботи молодших школярів на їх соціальний розвиток за умов розвиваючого навчання.

Освещена профессионально-педагогическая деятельность М.Я.Грота (1852 - 1988 гг.) - известного ученого в области философии, психологии, логики, этики, эстетики. Приведена общая характеристики типовых проблемных ситуаций профессиональной переориентации личности. Освещены психологические аспекты формирования патриотизма у молодежи Украины. Проанализировано влияние совместной работы младших школьников на их социальное развитие в условиях развивающего обучения.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю92я431(0) + Ю940я431(0) + Ю984.0я431(0)

Шифр НБУВ: В346565/1 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
9.

Проблеми психологічної герменевтики : Моногр. / ред.: Н. В. Чепелєва; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К. : Міленіум, 2004. - 276 c. - Бібліогр.: с. 256-270. - укp.

Висвітлено теоретико-методологічні та прикладні проблеми психологічної герменевтики як напряму досліджень, що вивчає проблеми розуміння та інтерпретації реальності, зокрема, психічної реальності людини, її особистого досвіду: буденного, професійного, вікового. Розкрито суть поняття семіотичного досвіду особистості, розглянуто специфіку наративу порівняно з іншими видами текстів, визначено критерії його стислового аналізу.

Освещены теоретико-методологические и прикладные проблемы психологической герменевтики как направления исследований, изучающего проблемы понимания и интерпретации реальности, в частности, психической реальности человека, его личного опыта: обыденного, профессионального, возрастного. Раскрыто содержание понятия семиотического опыта личности, рассмотрена специфика наратива по сравнению с другими видами текстов, определены подходы к его краткому анализу.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю935.131-232 + Ю251.518.3 + Ш100.4

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА646020 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
10.

Психологічна герменевтика / ред.: Н. В. Чепелєва; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К. : Вид. дім Д.Бураго, 2002. - 140 с. - (Акт. пробл. психології; Т. 2). - укp.

Висвітлено проблеми психологічної герменевтики як напряму досліджень, що вивчає проблеми розуміння та інтерпретації реальності, зокрема, психічної реальності людини, її особистого досвіду. Розглянуто перспективу герменевтичного дослідження усвідомлення та інтерпретації педагогом свого професійного досвіду. Описано інтерсуб'єктну природу ідеї, стратегії планування буденного життя. Проаналізовано роль наративу в інтеграції особистого досвіду, особливості його функціонування у дітей та дорослих.

Освещены проблемы психологической герменевтики как напрвавления исследований, изучающего проблемы понимания и интерпретации реальности, в частности, психической реальности человека, его личного опыта. Рассмотрена перпектива герменевтического исследования осознания и интерпретации педагогом своего профессионального опыта. Описаны интерсубъектная природа идеи, стратегии планирования обыденной жизни. Проанализированы роль наратива в интеграции личного опыта, особенности его функционирования у детей и взрослых.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю935.131-232я43 + Ш100.4я54(УКР)

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж71144 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
11.

Чепелєва Н. В. 
Наративні психотехнології : навч. посіб. / Н. В. Чепелєва, М. Л. Смульсон, О. М. Шиловська, С. Ю. Гуцол. - К. : Главник, 2007. - 144 c. - (Психолог. інструментарій). - Бібліогр.: с. 156-159. - укp.

Висвітлено теоретичні засади наративної психології, особливості взаємодії людини з власним досвідом через оповідання про нього, систему та структуру значень, які створюють внутрішній світ і ментальність особистості. Проаналізовано психолінгвістичні властивості автонаративу як засобу формування особистісного міфу. Розкрито можливості застосування наративних технологій психологічної підтримки людей похилого віку.

Освещены теоретические основы наративной психологии, особенности взаимодействия человека с собственным опытом через рассказ о нем, система и структура значений, создающих внутренний мир и ментальность личности. Проанализированы психолингвистические свойства автонаратива как средства формирования личностного мифа. Раскрыты возможности применения наративных технологий психологической поддержки людей преклонного возраста.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю949.2с.я7

Шифр НБУВ: ВА689505 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
12.

Панок В. Г. 
Основи практичної психології : Підруч. / В. Г. Панок, Т. М. Титаренко, Н. В. Чепелєва, В. Рибалка, В. Маценко. - 3-є вид., стер. - К. : Либідь, 2006. - 536 c. - укp.

Розглянуто специфіку та взаємозв'язок наукової, практичної, побутової психологій. Охарактеризовано національну систему соціально-психологічної служби та етичні засади діяльності практикуючого психолога. Досліджено проблему синтезу психологічної структури та засоби формування здорового способу психічного життя особистості. Висвітлено питання організації психологічної служби в освітніх закладах та заходи щодо формування психологічної готовності дитини до навчання.

Рассмотрена специфика и взаимосвязь научной, практической, бытовой психологий. Охарактеризована национальная система социально-психологической службы и этические основы деятельности практикующего психолога. Исследована проблема синтеза психологической структуры и средства формирования здорового образа жизни личности. Освещены вопросы организации психологической службы в образовательных учреждениях и средства формирования психологической готовности ребенка к обучению.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю949.2я73-1

Шифр НБУВ: ВА672847 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
13.

Чепелєва Н. В. 
Соціально-психологічні чинники розуміння та інтерпретації особистого досвіду : монографія / Н. В. Чепелєва, Т. М. Титаренко, М. Л. Смульсон, В. В. Андрієвська, О. О. Зарецька, А. А. Васильченко, О. М. Шиловська, С. Ю. Гуцол, І. В. Березко, Л. П. Яковенко; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К. : Пед. думка, 2008. - 255 c. - Бібліогр.: с. 248-255. - укp.

Висвітлено теоретико-методологічні та прикладні проблеми психологічної герменевтики як напряму досліджень, що вивчає проблеми розуміння й інтерпретації діяльності, зокрема, психічної реальності людини, її особистого досвіду. Проаналізовано психологічні закономірності розуміння й інтерпретації людиною власного досвіду й обгрунтовано провідні соціально-психологічні чинники, що зумовлюють даний процес. Наведено характеристику діалогу як універсальної процедури розуміння й інтерпретації особистого досвіду, визначено вплив даного процесу на розвиток ідентичності особистості, а також віртуального досвіду сучасної людини. Вивчено соціокультурні чинники розуміння й інтерпретації особистого досвіду, вплив культури на процес усвідомлення людиною власного досвіду. Наведено результати теоретико-експериментального дослідження професійних, гендерних і ситуаційних чинників. Розглянуто проблеми читання як важливого соціокультурного фактора, що впливає на усвідомлення соціокультурного досвіду

людиною. Наведено характеристику вікових чинників розуміння й інтерпретації особистого досвіду. Описано особливості даного процесу в молодшому шкільному, юнацькому та літньому віці.

Освещены теоретико-методологические и прикладные проблемы психологической герменевтики как направления исследований, изучающей проблемы понимания и интерпретации деятельности, в частности, психической реальности человека, его личного опыта. Проанализированы психологические закономерности понимания и интерпретации человеком собственного опыта и обоснованы ведущие социально-психологические факторы, обуславливающие данный процесс. Приведена характеристика диалога как универсальной процедуры понимания и интерпретации личного опыта, определено влияние данного процесса на развитие идентичности личности, а также виртуального опыта современного человека. Изучены социокультурные факторы понимания и интерпретации личного опыта, влияние культуры на процесс осознания человеком собственного опыта. Представлены результаты теоретико-экспериментального исследования профессиональных, гендерных и ситуационных факторов. Рассмотрены проблемы чтения как важного социокультурного фактора, влияющего на


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю935.131-232 + Ю952.2

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА711161 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
14.

Чепелєва Н. О. 
Психологічні особливості емоційного вигорання викладачів вищих навчальних закладів : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01 / Н. О. Чепелєва; Одес. нац. ун-т ім. І.І. Мечникова. - О., 2010. - 19 c. - укp.

Розкрито поняття емоційного вигоряння, проаналізовано його динаміку стосовно професійної діяльності викладачів. Обгрунтовано тезу, що високий інтегративний потенціал особистості є фактором, який запобігає емоційному вигорянню. Уточнено значення вимірювальних конструктів різних методик, які діагностують емоційне вигоряння, встановлено зв'язки між особистісними рисами та його рівнем. Встановлено, що високий інтеграційний потенціал особистості цілісно відображається на всьому функціонуванні її структури.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.14 + Ю952.2

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА375545 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
15.

Педагогічна і психологічна науки в Україні : зб. наук. праць: в 5 т. Т. 2. Психологія, вікова фізіологія та дефектологія / ред.: С. Д. Максименко, Н. В. Чепелєва, В. В. Засенко; НАПН України. - К. : Пед. думка, 2012. - 398 c. - укp.

Вміщено праці членів НАПН України та науковців Відділення психології, вікової фізіології та дефектології з актуальних психологічних, соціально-психологічних, фізіологічних і дефектологічних проблем сучасності. Розглянуто методологічний аспект проблеми прогнозування розвитку психічного здоров'я особистості. Розкрито основні характеристики особистості як суб'єкта духовності, описано вияви духовності в поведінці людини. Висвітлено типові та своєрідні особливості "культури бідності" у свідомості та поведінці українців з різним рівнем матеріального добробуту. Досліджено філософські та психологічні проблеми розвитку людського потенціалу в глобальному позиціонуванні України. Розглянуто психологічні проблеми проектування дистанційних середовищ розвитку інтелекту за умов новітніх комп'ютерних технологій. Викладено основні положення змісту системно-діяльнісної концепції підготовки вчителя, які дозволяють переорієнтувати традиційну систему формування компетентностей у майбутнього вчителя. Наведено результати аналітичного огляду переваг і прогалин вітчизняної системи освіти осіб з особливостями психічного розвитку.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч430.1 я43 + Ч314.0 я43

Рубрики:

Шифр НБУВ: В353688/2 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
16.

Українська психологічна термінологія : слов.-довід. для студ. та викладачів ВНЗ / ред.: , С. І. Болтівець; уклад.: Н. В. Слободяник, Н. Чепелєва; Держ. прогр. розв. і функціонування укр. мови на 2004 - 2010 рр., Ін-т психології ім. Г.С. Костюка Нац. акад. пед. наук України. - К. : Інформ.-аналіт. агентство, 2010. - 301 c. - укp.

В алфавітному порядку наведено близько 3 000 термінів та персоналій, що відображають сучасний стан розвитку психологічної науки, зі стислим тлумаченням кожного з них і наведенням деяких відомостей про персон.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю9 я212

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА752742 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
17.

Розуміння та інтерпретація життєвого досвіду як чинник розвитку особистості : монографія / ред.: Н. В. Чепелєва; НАПН України, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка. - К., 2013. - 275 c. - Бібліогр.: с. 258-271 - укp.

Висвітлено результати дослідження особистісного функціонування та розвитку у контексті постнекласичного методологічного підходу. Визначено характеристики зрілої особистості, що осмислила себе, власний життєвий досвід і створила на цій основі свій особистісний проект і здатна розвиватися у напрямі реалізації цього проекту. Показано вплив процесів розуміння й інтерпретації життєвого досвіду на особистісне зростання людей різного віку та різних соціальних груп. Охарактеризовано наративні практики особистісного зростання залежно від вікових і гендерних чинників.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю937-222

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА775345 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
18.

Чепелєва Н. В. 
Текст і читач : посібник / Н. В. Чепелєва; НАПН України, Ін-т психології ім. Г.С. Костюка. - Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. - 128 c. - Бібліогр.: с. 120-124 - укp.

Розглянуто текст як об'єкт психологічного дослідження. Приділено увагу діалогічності тексту як чиннику впливу на свідомість читача. Надано психологічну характеристику оповідального тексту. Обгрунтовано читацьку компетентність як чинник розуміння тексту. Показано вплив структурно-смислової організації тексту на його розуміння. Описано методи психологічного аналізу тексту та діагностики його розуміння, а також прийоми діалогічної взаємодії з текстом.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш107.70 я73-1 + Ю940.3 я73-1

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА792672 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
19.

Особистість та її історія : колект. монографія / ред.: Н. В. Чепелєва, М. В. Папуча; Ніжин. держ. ун-т ім. М. Гоголя. - Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2018. - 538 c. - Бібліогр. в кінці ст. - укp.

Висвітлено деякі аспекти історії особистості як чинника існування та саморозвитку людини, досліджено особистість як суб'єкт створення власної історії. Розглянуто проблеми особистості та психологічної допомоги з вітчизняних соціокультурних позицій. Увагу приділено міфологічним основам особистісного досвіду. Висвітлено рефлексивний аспект самопроектування дорослої особистості. Досліджено фактор часу у психологічній реальності. Подано інформацію про особистісні переживання у процесі інтерпретації значимих подій життя. Охарактеризовано рефлексивність особистості як чинник переживання й усвідомлення життєвих подій шляхом їх наративізації. Розкрито особливості формування емоційно-ціннісної та когнітивної рефлексії як психологічної умови усвідомлення зрілою особистістю відхилених життєвих альтернатив. Розглянуто особистість у контексті психофізичної проблеми та в руслі релігійно-філософських поглядів. Установлено вплив духовного розвитку особистості на її моральність і світогляд у контексті християнської антропології. Подано інформацію про психологічний супровід збереження здоров'я дітей молодшого шкільного віку. Охарактеризовано основні концептуальні підходи до дослідження феномену соціальної пам'яті.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю937 я43

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА826789 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Чепелєва Н. 
Ключові соціально-психологічні особливості подружжя зі свідомою багатодітністю / Н. Чепелєва // Психол. перспективи. - 2021. - Вип. 37. - С. 288-302. - Бібліогр.: 17 назв. - укp.

Здійснено теоретичний та емпіричний аналіз окремих соціально-психологічних особливостей подружніх пар зі свідомою багатодітністю. Методи. Теоретичний соціально психологічний аналіз феномену багатодітності щодо характеристик, які зумовлюють, сприяють свідомому вибору багатодітності подружжя. На базі теоретичного аналізу було розроблено анкету і здійснено опитування, яке включало декілька сутнісних блоків - питання щодо прийняття рішення про багатодітність, щодо труднощів багатодітної родини, особливостей внутрішньосімейної та соціальної підтримки. Результати. Теоретично й емпірично виявлені соціально-психологічні особливості людей, які свідомо стали батьками 3-х і більше дітей та відчувають у цьому своє покликання, потребу і бажання, базуються на високих репродуктивних початкових установках у більшості респондентів. З'ясовано, що перехід сім'ї до багатодітності може здійснюватися різними етапами, але можна ствердно говорити, що усвідомлену багатодітність слід розглядати як заплановану багатодітність. Це підтверджується даними статистики й соціокультурними механізмами, за якими саме наявність 3-х і більше дітей є тим рівнем, який зумовлює життєздатність суспільства і родини. Проаналізовані дані опитування благополучних багатодітних родин, де спостерігається життєва стійкість сімейної системи, жінки займаються професійною діяльністю, самореалізовані, і при цьому поєднують материнство та виховання дітей, адже в сучасному світі цінність батьківства конкурує з іншими цінностями, зокрема з успішною професійною діяльністю і кар'єрою. Встановлені певні суспільні установки та стереотипи щодо багатодітності. Наведені сучасні погляди суспільства, згідно з якими призначення жінки - це не лише материнство і дім, а й інші можливості для реалізації закладеного в ній потенціалу. Основою свідомої багатодітності подружжя є особистісна і соціальна зрілість його членів. Висновки: в роботі сформульовані соціальні і особистісні характеристики, проблеми і труднощі, з якими стикаються батьки зі свідомою багатодітністю. Доведено, що соціальна підтримка хоча й відіграє суттєву роль, але насамперед потрібно формувати її на базі психологічної готовності, свідомого вибору, можливостей самореалізації таких сімей і батьків зокрема.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю956-99-734 + С5*644.11

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж71450 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського